FAQ
1. KIEDY PRZYSŁUGUJE TOBIE ODSZKODOWANIE?
Masz prawo ubiegać się o odszkodowanie, gdy:
– dotarłeś do portu docelowego o ponad 3 godziny później względem planowanego czasu przylotu,
– lot został odwołany później niż na 14 dni przed planowaną datą wylotu,
– odmówiono Ci przyjęcia na pokład, pomimo posiadania potwierdzonej rezerwacji i stawienia się do odprawy zgodnie z potwierdzonymi warunkami.
2. KTÓRYCH KRAJÓW TO DOTYCZY?
Odszkodowanie przysługuje zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91, w przypadku:
– wszystkich lotów na terenie UE, bez względu na przewoźnika,
– lotów z UE do kraju spoza UE, bez względu na przewoźnika,
– lotów z kraju spoza UE do UE, obsługiwanych przez przewoźnika zarejestrowanego na terenie UE.
Podobne zasady obowiązują, jeśli lot był do lub z jednego z następujących państw: Azory, Gujana Francuska, Gwadelupa, Islandia, Madera, Majotta, Martynika, Norwegia, Reunion, Saint-Martin (Antyle Francuskie), Szwajcaria,
Wyspy Kanaryjskie.
3. KIEDY NIE PRZYSŁUGUJE TOBIE ODSZKODOWANIE?
Odszkodowanie nie należy Ci się, gdy opóźnienie lub odwołanie lotu spowodowane są czynnikami pozostającymi poza kontrolą przewoźnika, czyli „nadzwyczajne okoliczności”, którym przewoźnik nie jest w stanie zapobiec mimo
podjętych starań i uruchomieniu wszelkich dostępnych racjonalnych środków. Za takie nadzwyczajne okoliczności mogą być uznane:
– bardzo złe warunki pogodowe,
– zaplanowany strajk wpływający na usługi lotnicze,
– gwałtownie zmieniająca się sytuacja polityczna w danym kraju,
– atak terrorystyczny.
4. W JAKIEJ WYSOKOŚCI NALEŻY CI SIĘ ODSZKODOWANIE?
W zależności do długości lotu, możesz liczyć na odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro.
5. CZY JESTEŚ UPRAWNIONY DO ODSZKODOWANIA, JEŚLI OTRZYMAŁEŚ OD LINII LOTNICZYCH VOUCHER DO WYKORZYSTANIA NA POSIŁEK, NAPOJE LUB INNE USŁUGI POMOCNICZE W RAMACH REKOMPENSATY?
W takim wypadku nadal możesz ubiegać się o odszkodowanie zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91.
Pamiętaj, aby poinformować nas o wszelkich dodatkowych świadczeniach, które dostałeś od linii lotniczej, gdy będziesz składał dokumenty.
6. JAK DŁUGO TRWA PROCEDURA UZYSKIWANIA ODSZKODOWANIA?
Średnio procedura uzyskiwania odszkodowania trwa kilka tygodniu, niestety w zawiłych przypadkach może ona wydłużyć się do kilku miesięcy.
7. CZY PRZYSŁUGUJE CI ODSZKODOWANIE, GDY LECIAŁEŚ LOTEM CZARTEROWYM LUB „TANIMI LINIAMI”?
Tak. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie zarówno w lotach rejsowych, jak i czarterowych, a także tzw. „tanimi” liniami.
8. CZY MOŻESZ DOMAGAĆ SIĘ ODSZKODOWANIA OD LINII LOTNICZEJ SPOZA
UE?
Jeśli linia lotnicza nie jest zarejestrowana na terenie UE, to należy Ci się odszkodowanie tylko, gdy przelot był w obrębie UE lub co najmniej miejsce wylotu znajdowało się na terenie UE.
Jeśli linia lotnicza nie jest zarejestrowana na terenie UE, a Ty leciałeś spoza UE do UE, wtedy nie należy Ci się odszkodowanie.
Pamiętaj, że podobne zasady obowiązują, jeśli loty dokonywane były do lub z jednego z następujących państw: Azory, Gujana Francuska, Gwadelupa, Islandia,
Madera, Majotta, Martynika, Norwegia, Reunion, Saint-Martin (Antyle Francuskie), Szwajcaria, Wyspy Kanaryjskie.
9. JAK DŁUGO MOŻESZ SIĘ UBIEGAĆ O ODSZKODOWANIE?
Standardowo masz rok od daty wylotu albo daty planowanego wylotu. Natomiast każdy lot wymaga odrębnej weryfikacji, w wyjątkowych okolicznościach możesz domagać się odszkodowania za loty do 10 lat wstecz.
10. ILE WYNOSI PROWIZJA I KIEDY JEST ROZLICZANA?
Nasza prowizja wynosi 20% wysokości wypłaconego odszkodowania plus VAT. Jest ona pobierana tylko w przypadku uzyskania odszkodowania. Jeśli nie zostanie przyznane Ci odszkodowanie, nie poniesiesz żadnych kosztów za nasze usługi.
11. CZY PRZYSŁUGUJE CI ODSZKODOWANIE, GDY ODBYWAŁEŚ PODRÓŻ
SŁUŻBOWĄ?
Tak. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 odszkodowanie przysługuje pasażerowi, a nie podmiotowi, który zakupił bilet lotniczy.
12. CZY LINIA LOTNICZA MA OBOWIĄZEK ZWROTU DODATKOWYCH KOSZTÓW?
Linia lotnicza ma obowiązek pokrycia kosztów poniesionych podczas oczekiwania na opóźniony lot (powyżej 2 godzin bez względu na przyczynę opóźnienia) za zakup posiłków, napojów, rozmów telefonicznych, a także wynajmu hotelu i dojazdu na lotnisko w przypadku przeniesienia lotu na kolejny dzień. Obowiązek ten występuje tylko w przypadku, gdy przewoźnik nie zapewnił takiej opieki.
Zwrot można uzyskać na podstawie paragonów.
13. JAKICH DOKUMENTÓW POTRZEBUJE, ABY MÓC UBIEGAĆ SIĘ O ODSZKODOWANIE?
Do przyjęcia zgłoszenia potrzebujemy kopii kart pokładowych. Jeśli ich nie posiadasz, przyjmiemy sprawę na podstawie elektronicznej rezerwacji bądź umowy z biurem podróży. Do działania w Twoim imieniu potrzebujemy także pełnomocnictwa. Informację o wymaganych dokumentach oraz pełnomocnictwo do podpisania otrzymasz od nas, jeśli przyjmiemy Twoją sprawę.
14. CZY JEŚLI PODCZAS REJSU ŁĄCZONEGO W WYNIKU OPÓŹNIENIA JEDNEGO Z LOTÓW NIE ZDĄŻYŁEŚ NA KOLEJNY LOT NALEŻY CI SIĘ ODSZKODOWANIE?
Rejsy łączone są traktowane jako jeden, jeśli wszystkie loty mają jeden numer rezerwacji. Pod uwagę brane jest łączne opóźnienie w dotarciu do portu docelowego i musi ono wynieść powyżej 3 godzin.
